dinsdag 21 maart 2017

Wereld Down Syndroom Dag 2017




Voor mij zijn het geen kinderen met 'die ziekte'. Voor mij zijn het kinderen met nét dat ene méér... Unieke kinderen, zoals iedereen is: uniek. Mooi op hun eigen manier! Zoals jij en ik! 

Wekenlange stage, maanden en jaren speelpleinbegeleiding bij die 'speciale' kinderen. Iets mooi's om bij te schrijven op mijn CV... Maar voor mij ging het dieper! Al vanaf de eerste dag hebben zij mijn hart gestolen met hun eerlijke woorden en stralende glimlach! Die liefde en de dankbaarheid die je van hen krijgt... Ook zij zijn mooi! En ik heb groot respect voor alle mensen die aan hun zorg verlenen: van schooljuf tot familie! 


Het is vandaag Wereld Down Syndroom Dag 2017. 


Sinds 2006 wordt er op deze datum: 21 maart, wereldwijd 'World Down Syndrome Day' gevierd. Op deze bijzondere dag wordt er aandacht besteed aan mensen met deze afwijking, maar ook respect voor de mensen die aan hen zorg verlenen! Deze dag kon ik niet onopgemerkt laten voorbij gaan in mijn rubriek: Zorg Zonder Nummer. 

Dit Syndroom is een aangeboren afwijking die gepaard gaat met een verstandelijke beperking, soms met bepaalde medische problemen en met typerende uitwendige kenmerken. Normaal komt het chromosoom 21 in tweevoud voor, maar deze unieke mensen hebben iets speciaal: hier komt het erfelijke materiaal van 21 in drievoud voor! 
Zie daar de betekenis achter deze datum van 21-3.
Het syndroom komt voor op ongeveer 4,6 van de 10.000 geboortes en in alle bevolkingsgroepen ter wereld.




Ter gelegenheid van Wereld Down Syndroom Dag 2016, verleden jaar, presenteerden ze op YouTube een bijzonder filmpje... Want als je hoort dat je kindje Downsyndroom heeft, heb je een heleboel vragen. De belangrijkste daarvan zijn: Hoe gaat mijn leven er straks uitzien? 
Dit filmpje geeft een beeld van de mooie kanten van Downsyndroom... 

Ik pinkte hierbij een traantje weg, eerlijk waar! Omdat ik zelf de liefde en geborgenheid van zulke kinderen heb mogen ontvangen, ik weet hoe gelukkig en dankbaar ze kunnen zijn... 


Iedereen is anders


Iedereen is anders, een liedje van Marcel Zimmer. Vooral deze foto vind ik heel sprekend... 

Silvy


Bron: http://www.beleven.org/feest/wereld_downsyndroomdag

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Deel je gedachten over deze blog , jouw mening is altijd welkom!