vrijdag 21 oktober 2016

Beroepsgeheim






Het “beroepsgeheim” is een zelfstandig naamwoord,
en daarvoor heb ik getekend met mijn akkoord.

“Plicht te zwijgen over zaken die je door je werk te weten bent gekomen”,
dat heb ik via het woordenboek vernomen.

“A doctor is bound by the law of confidentiality”,
het is ook zeer belangrijk ik mijn zorgfunctie.

Het staat er: het is the professional secret,
en duidelijk vermeld in de wet.

Maar genoeg opgesomd uit de dictionaire,
want het is meer dan wat vocabulaire.

Elke dag krijg ik ermee te maken,
het kan (onbewust) heel veel mensen raken.

Soms wil ik iemand heel veel vertellen,
maar daar begint het schoentje al te knellen.

Zie wat je zegt, slik je woorden op tijd in,
ook al is het met tegenzin.

Respecteer iemand zijn privacy,
toon zeker ook wat sympathie.

Dus als ik je tegenkom voor een doktersafspraak,
dan is dat alleen jouw zaak.

Heb ik iets gehoord dat om jou gaat,
dan start ik geen gekletspraat.

Staat er belangrijk nieuws in jouw dossier,
dan blijft dat tussen de dokter, jou en het papier.

Dus bij deze voor iedereen een herinnering:
“beroepsgeheim” dat is een zeer belangrijk ding!


MaMa TeiGetje Silvy 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Deel je gedachten over deze blog , jouw mening is altijd welkom!