vrijdag 25 november 2016

Zag je mijn perfecte foto al?


Elke dag weer zie ik mensen op Facebook hun foto’s delen. Van hun pasgeboren baby, een vakantiereisje, een vernieuwde keuken, ... Je kan het niet bedenken of het staat op internet klaar zodat iedereen kan liken. Vaak zijn die foto’s de perfecte plaatjes, ze lijken zo uit een verkoopfolder te komen. Het lijkt wel of de personen die deze foto’s delen willen zeggen: “Kijk ons gezin is perfect! Ons huis is volmaakt! Onze kinderen zijn de beste!” Ze delen hun ideale gezinsgeluk met iedereen die het wil zien. Heeft iedereen mij gezien? Lijken die mensen wel uit te schreeuwen. Natuurlijk halen die pictures veel reacties uit en nog meer likes. En zo voelen die personen zich populair, en moedigt dit hun aan om nog méér online te gaan gooien.

Ik wil het niet gaan hebben over privacy, al is me dat ook een gevoelig punt waar ik zou over kunnen gaan discuteren… In deze blog wil ik me afvragen of achter dat perfecte plaatje die ze ons laten zien, ook echt alles zo probleemloos is. Ik zie foto’s waar blije gezichten de bovenhand hebben, waar plezier en geluk uitstraalt. Ik ben er soms door ontroert misschien, en heel af en toe denk ik dat is schattig en lief. Maar ik ken ook de andere kant van het verhaal… 
Ken je dat programma op tv: “Achter gesloten deuren…” Wel dit gaat ook zo: achter al die foto’s vol glitters en glans heerst er een duistere waarheid.
Een beeld van een lachend echtpaar… > Het gaat slecht tussen dat koppel, ze staan op punt van uit elkaar te gaan. Maar ze blijven samen voor de kinderen.
Een beeltenis van een daguitstapje… > In dat andere gezin zijn er financiële problemen, ze knopen de eindjes aan elkaar.
Een nieuw interieur, een baby bolle buik, een spetterende nieuwjaar outfit, of een uitgebreid menu op tafel. Elk portret kan een positief verhaal delen. Maar ook veel kiekjes zijn momentopnames. En het kan ook zijn dat er een koffer vol negatieve dingen achteraan sleept… Die kant van het verhaal zullen mensen moeilijk toegeven.
“Hoe gaat het met jou?” - “Goed hoor!”


Op mijn blog zal je in mijn gedichten en ook in mijn artikels lezen dat niet alles altijd rozengeur en maneschijn is in ons gezin. Ik zal het niet van de daken schreeuwen dat het hier soms moeilijk is op gezondheidsvlak of financieel. Want dat hoort zo niet in de maatschappij van nu. Deze tijd laat ons niet toe dat we om hulp vragen of onze gevoelens bloot leggen. Ik hoop dat de acties van Rode Neuzen dag daar iets aan kunnen veranderen. Zag je “Over de streep” op tv? Ik denk dat vele uitspraken voor een heleboel mensen heel herkenbaar waren… En dat ook zoals bij mij er talrijke traantjes gerold zijn…

Ook ik wil een duidelijke boodschap meegeven aan mijn lezers hier op mijn blog:
het is niet erg om toe te geven dat achter die brede glimlach geen perfecte wereld schuilt! 

MaMa TeiGetje Silvy 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Deel je gedachten over deze blog , jouw mening is altijd welkom!