maandag 23 januari 2017

In de kijker: baby’s buikkrampjes, voor mama ’n glaasje wijn.



Op mijn werk ga ik vooral om met een oudere generatie mensen. Toen ik een vader met een papfles water mijn keukentje in zag lopen, waren woorden overbodig. “De microgolf staat hier, geef maar!” Zei ik met een brede glimlach nog voor hij zijn vraag gesteld had. Volg hier hun korte verhaal, en mijn boodschap aan alle ouders...

Het ging even over de tijd dat het flesje water in de microgolf moest staan, zodat het niet te warm zou zijn. “Met veel plezier!” zei ik, “Heb thuis ook drie jonge kindjes lopen, ik weet hoe het gaat.” Glimlachte ik medelevend naar die vader. Nieuwsgierig dacht ik aan dat kleine baby’tje, zou het nog een kleintje zijn of al wat groter?

Ik ben dol op kinderen! En omdat ik meer werk met mensen die al zelf kleinkinderen hebben, smelt mijn hartje als ik daar kindjes zie. En zo was ik even totaal afgeleid van mijn werk, toen ik dat kleine lieve gezichtje zag; amper twee weken oud!

Ik zag mama haar wondertje sussen. Ze moet het gemerkt hebben dat ik als ervaren moeder op slag verliefd was. Spontaan begon ze met me te praten, en ze vroeg me raad over buikkrampjes. De klagende kneutjes klonken me meteen bekend in mijn oren. Iedere baby zoekt zijn troost in iets anders, en sommige dingen werken beter dan andere. Maar toen babylief voor de zoveelste maal zijn gehuil door de gang liet galmen, hoorde ik moeder uitroepen: “Whaaaa, ik ga je **grrr***!” Ze was niet boos, maar je hoorde de frustratie in haar stem. Je zag de onmacht in haar ogen… Vader nam even over. Ik keek medelevend de kamer in, maar op medeleven zaten ze zeker niet te wachten. En toen zei ik de beste tip die alleen ouders begrijpen:

“Moederliefde is nog altijd het beste medicijn! 
En voor mama op voorschrift: af en toe ’s avonds één glaasje wijn…”


Mama’s wij begrijpen elkaar. Hoe frustrerend een (huil)baby soms ook kan zijn, je moet even doorzetten. Het komt wel goed!
Een doktersbezoek kan veel opklaren. Maar weet dat je niet alleen bent. Want je kan ook veel steun krijgen van andere moeders. Wees zoals deze mama spontaan en spreek een andere moeder aan… Andere ouders met ervaring kunnen je gouden tips geven!
Maar het belangrijkste, naast het geschenk van een snoezige knuffel, mag je jezelf niet verliezen! Laat vader of grootmoeder even overnemen, en neem tijd voor jezelf! Al was het maar een half uurtje een goed boek lezen. Of kruip eens in een warm bad. 
En bij deze was mijn boodschap: het kan eens geen kwaad te ontspannen bij een goed glaasje wijn! Want we weten allemaal dat het moederschap niet altijd verloopt met rozengeur en maneschijn!



MaMa Silvy 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Deel je gedachten over deze blog , jouw mening is altijd welkom!